in lamizman marmay lontan

Ala inn afèr on diré bann Rényoné nana plis swasant an napi la souvnans. Pou-d-vré toudbon, dann tout liv oubyinsa lartik zournal m’i lir, m’i artrouv pa la tras lo zé kitsinn, in lamizman té i té i ranforsi lo kou-d-zyé é lo zès marmay. Lé bizar, pars ansanm in bonpé Rényoné minm az ke mwin, lèrk mwin lété marmay mwin té i trouv in gran kontantman yinbou vèy lo zé kamarad é amont mon kalité lavizèr. Mé kitsinn-la, kosa ilé sa ?

Sa, in zé toupi té posib zwé a plizir.

Koman té i zwé : bann zouèr navé sakinn son toupi. Té i fo tas mwayin tous in toupi ater, nou té i di « dann ron », fé in mark si li, réform ali minm si té posib. Lo règleman té pa konpliké. Pou konèt kèl toupi té i dwa èt promyé dann ron, linn apré lot, bann zouèr té i dwa aviz in mizoung-galé o-milié in ron trasé atèr. Sak té mwin adrwat té i mèt son toupi dann ron pou anpar lo kou.

Aprésa, sakinn son tour, lézot zouèr té i tas mwayin zok lo bwa atèr èk lo nay zot toupi, sétaki grafine ali, sétaki tir mago dési, désoun ali si i giny, é pou sak té for-minm, ésèy fé pèt lo bwa son dalon.

 

Zis kan lavizèr i larg son toupi, sak lo toupi lé ater té i kri swa « kit ! » swa « sinn ! ». « kit » té i vé dir si lavizèr lavé loup son bi, li té i lès son dalon sinn son toupi si té i roul ankor. « Sinn » té i vé dir lo lavizèr navé-k-a sinn son toupi li-minm.

Sak té i giny pa sinn in toupi té i mèt lasyinn dann ron. Si in lavizèr té i tous lo toupi atèr, li té i gard lavantaz pou lo tour suivan. Si out toupi té atèr, té i fo ou i vèy byin lo mouvman lo lavizèr pars an ka-k ou té i kriy an rotar ou té i rès o ron.

un jeu d'autrefois

Voilà un jeu dont les Réunionnais de plus de soixante ans semblent ne plus se souvenir. En effet, je n'ai trouvé dans aucun récit de vie, aucun mémoire, de références précises à ce jeu dont la pratique affinait l’adresse et le sens de l’observation. C’est étonnant car, comme bien des Réunionnais de ma génération, j’y pris un grand plaisir dans mon enfance. Mais qu'est-ce que le kit-sinn?

C'est un jeu de toupie. Il se pratiquait à plusieurs.

Principe du jeu  : chaque joueur avait sa toupie et devait tenter de toucher, de marquer, voire de réformer une toupie cible. Le principe du jeu était assez simple. Pour désigner celui dont la toupie serait la première cible, des joueurs devaient, chacun à son tour, viser un minuscule caillou au centre d'un cercle tracé sur le sol. Celui qui en était le plus éloigné était le premier à mettre sa toupie au centre du cercle "dann ron", à "anpar lo kou".

Alors, à tour de rôle, les autres joueurs tentaient d'atteindre la cible avec la pointe "le nay" de leur toupie, et de lui causer le plus de dommages possible : éraflures, marques prononcées, prélèvement de copeaux, et pour les champions, tenter de faire exploser la toupie du camarade.

A la seconde où le lanceur libérait sa toupie, le propriétaire de la toupie cible criait l’un des deux mots : « kit ! » ce qui voulait dire que si le lanceur avait raté sa cible, il laissait à son adversaire le soin de tenter de récupérer, à la ligne, sa toupie, si celle-ci roulait encore, ou « sinn ! » ce qui voulait dire que c’était au tireur de procéder à la même opération. ...............................................................

.Si la récupération échouait, la toupie de son auteur devenait la cible. Si le tireur avait atteint la cible, il gardait son avantage pour le tour suivant. Le propriétaire de la toupie cible devait donc faire preuve d’observation et ne pas crier après le lancer de son adversaire sous peine de « rester au rond » pour le tour suivant.

K I T S I N N
Laranzaz lo toupi - préparation de la toupie

Lékipman : prépar lo toupi. I tir lo nay la boutik aprésa i mèt in nay pli long. nay-la lé fé ék in klou la tir la tèt. Pou giny la longèr lo nay, i fo mézir la longèr lo bout ou i kont anfons dan lo kor lo toupi. Pou lo bout déor, i fo kalkilé pou-k li lé bon dann tout sort kalité landrwa : si blak, si gro béton, si la savann, si in térin i amar. Si li lé tro kourt, li ginyra pa asé la vitès pou roul lontan. Si li lé tro long, lo lavizèr va gaspiy la fors é lo toupi lé plis riskab pèrd lékilib. Si i anfons ali tro dan lo toupi, lé lé riskab fors lo bwa ziska fé pèt paraport la kantité pilonaz li va sibi lèrk li va zok lézot toupi.

Si i anfons p’ali byin drwat, lo toupi va dans singi, an plis li roulra pa lontan : kan lé konmsa, i di lo toupi i dor pa, i roul masikrok.

Pou sa-minm, sanz lo nay in toupi la pa in kréyon dérièr lorèy ! Alors, san vanté, m’i pé di-k nou té pa sitan zozèf agos, dimoman-k pou fé lo nay, nou té i sar rod bann vyé klou dann morso plans pibon. Aprésa, pou drès lo klou, in vyé gon-n-port ek in ros plat té nout marto èk nout lanklim. Pou fini, nou té i koup la tèt lo klou ansanm in ténay.

Sak té pli gabyé anparmi nou, té i ansèrv in kouto èk in rap pou fé zot toupi zot-minm si zot navé la sans trouv in bon morso bwa-d-zak. Bwa-la té lour épisa vréman dir, pousaminm, kanminm zot toupi té pli pti, té i anpès pa son zok té i fé déga si toupi kamarad, aprésa li navé ankor lélan pou roulé. Lé fasil a konprann akoz : lèrk lo toupi té atèr, plis li té pti, plis i falé èt adrwat pou aviz ali, parkont kan té i saboul, déryèr son nay navé lo pwa !

La liyn: Té i trouv la liyn dann tout ti boutik. Té i fo 1,50 m. Tout zouèr navé sakinn la syinn pars konm di lo kont, « i anprèt pa la liyn ! » Navé kalité épisa kalité é té i fo byin swazi. Pa ou-la lavizèr i fé pèr si out liyn lé an koton fay-kalité ! La, sa i pran la transpirasyon, i blok pa lo toupi, i glis, é vitman-vitman i vyin an filas.

La plas pou zwé : kan i zwé kitsinn, i fo in plas asé gran (parla dis kinz mèt) pou lo toupi giny trasé.

Dan lé-zané sinkant, mwin la zwé kitsinn Sin’Ni, dan la kour, dan la ri, Baraswa. Parkont, mwin la pa zwé ali Silaos ousa ondiré-k bann marmay té i koné-p’ ali. Tanpon osi, ondiré-k té i zwé toupi inn-ot fason.

Kan mwin la artourn de Frans an 1963, mwin la pi trouv la tras kitsinn. Plipar domoun bann kartyé Sin’Ni-lontan lavé pliy zot balo pou alé dann batiman bann sité, anplis bann marmay-la-kour lavé kour dèryèr la mod annbal.

L’équipement : préparation de la toupie : on enlève la pointe d'origine (nay) et on la remplace par un nay plus long consistant en un clou dont on enlève la tête. La longueur du clou doit tenir compte de de la partie enfoncée dans la toupie et, pour sa partie externe, de l'adaptation à des terrains de différente nature: bitume, béton inégal, terre battue, terre molle. Trop court, il ne permettra pas à la rotation de la toupie de durer. Trop long, il ferait perdre au lanceur de son énergie et de sa précision et à la toupie de sa stabilité. Planté trop profondément dans le corps de la toupie, il la fragiliserait et accélèrerait son éclatement à cause des chocs auxquels elle est soumise. Mal centré, il écourte la durée de rotation et provoque une course inégale et déséquilibrée de la toupie. On dit alors que celle-ci « ne dort pas » mais qu'elle « roule masikrok ».

C'est donc tout un art que de changer le nay d’une toupie neuve. Et il faut admettre que nous n'étions pas si maladroits, puisque nous récupérions sur des bouts de bois usagés des clous que nous redressions en utilisant un gond de porte usagé en guise de marteau et une pierre plate comme enclume avant de les étêter à la tenaille.

Les plus habiles d'entre nous, lorsqu’ils avaient la chance se procurer un bout de bois de jak, fabriquaient eux-mêmes au couteau et à la rape le corps de leurs toupies. La densité et la dureté de ce bois permettaient de fabriquer des toupies plus petites ne portant pas préjudice à l'accélération nécessaire à un impact dévastateur sur la toupie-cible, et préservant la rotation après l’impact. Car le principe était simple : cible, la toupie devait offrir le moins de surface possible et projectile, elle devait contribuer au mieux à la violence de l’impact.

 La ligne était achetée au mètre à la boutique du coin. Il en fallait 1,50 m. Chaque joueur avait sa ligne car la tradition voulait qu’on ne prêtait pas sa ligne. » Elle était de qualité variable. Et il fallait bien la choisir, car en mauvais coton, elle pénalisait son utilisateur : elle était trop sensible à la transpiration, elle glissait sur le corps de la toupie et s'effilochait trop vite.

L’aire de jeu  : c’est un jeu demandant suffisamment d’espace(dix à quinze mètres) pour la course de la toupie.

Dans les années cinquante, j’ai joué au kit-sinn à Saint-Denis, dans des cours, dans la rue, au Barachois. Mais je n’y ai pas joué à Cilaos où il semblait inconnu. Il ne semblait pas non plus être pratiqué au Tampon dans la forme que j’ai décrite.

Revenu de métropole après 1963, je n’en ai plus trouvé trace. Une grande partie des gens des quartiers du vieux Saint-Denis avaient été transplantées vers les immeubles des nouvelles banlieues et le hand-ball avait séduit les jeunes de ces quartiers populaires de la capitale.

Saboul toupi: I fo in tiktak éspésyal pou saboul toupi. La fors lo mouvman i pran dépi lo zépol. Aprésa lo bra i rogomant la vitès. Mé anplis, i fo lo koud èk lo pwanyé lé soup pou aminn la fors dan la min. Pou fini, té i fo larg lo toupi a la sekonn épisa lo nay byin azisté pou li alé zok lo bwa atèr.
Le lancer de la toupie est un geste très technique. Le mouvement part et de l'épaule qui imprime la force. Il se prolonge le long du bras. La souplesse du coude et du poignet canalise la force du geste. Enfin, la précision du lâcher de la toupie conditionne l’angle d'impact du nay et la frappe de la cible.
lé dé fason tyinbo lo toupi pou saboulé ..... deux façons de tenir la toupie
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Texte bilingue, dessin et photos: Roger Théodora. La version créole a aussi été publiée dans la revue Nout lang N° 12
Mwin té oblizé fé lo désin konmsa pou amont lo zé angro-angro. Mé lo zwèr lo toupi lé atèr lé mal plasé. Lo landrwa lé tro danzéré. Tout zwèr té anfas lo lavizèr, napwin pèrsone té dèryèr.
visiteurs

Présentation

A l'heure où toute la vie des citoyens est prise à son compte par la société, depuis les bilans de santé quasi imposés jusqu'à la vitesse uniformisée des files d'automobilistes, à l'heure où de jeunes chômeurs bardés de diplômes ont du mal à imaginer leur reconversion sans passer par des stages, à l'heure où même les activités de loisir ne se conçoivent plus sans la prise en charge au sein d'associations ou de clubs, j'ai pris un malin plaisir à présenter un jeu d'avant cette période dont Ivan Illich prédisait la tentation totalitaire que nous voyons poindre .
Dans ce jeu, aucune intervention d'encadrement, aucune nécessité de disposer d'une infrastructure aux normes, aucun besoin d'assistance financière pour l'équipement.
L'environnement, les règles, étaient définis par les participants au jeu. Autodiscipline et gestion des litiges par le groupe étaient la règle.
Et c'est ainsi qu'à dix ans, en jouant, j'ai appris la tolérance, le respect des règles et, en un mot, que j'ai été socialisé de la façon la plus naturelle.
Mais je le répète, c'était il y a bien longtemps, bien avant 68, bien avant la naissance de "la nécessité pour l'enfant d'apprendre à se prendre en charge, à définir son projet de vie", bien avant "les stages de formation citoyenne programmés ", bien avant les game-boy et autres jeux de massacre virtuels.
................................R.T.

pou artourn an-aryèr
Sa, in zé toupi té posib zwé a plizir. ... C'est un jeu de toupie. Il se pratiquait à plusieurs.
   
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